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HEIMWEH

HOMESICK

A performative installation by DARUM

A coproduction by DARUM and WUK performing arts

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Created by DARUM using DALL E 2 (www.openai.com/dall-e-2/)

"Homesick" is an overnight performance about one of Austria's most hushed crimes of the post-war era: the decades-long structural crimes against thousands of children and young adults in both church and municipal children's homes. Children who were given into the care of the state when their parents proved unfit to raise them or who had no parents at all and were left as orphans. Within these homes the children lived a life at the hand of the of so-called black pedagogy resulting in frequent and severe sexualized violence, making their surget home hell on earth. 


Very real stories form the basis of the production which combines performance with room, sound and media art. For the duration of an entire night, the audience trade the familiarity of their own bed and apartment for a jointly experienced, artistically designed overnight experience that abstracts overarching themes of home, security, community, group dynamics and privacy. What does it mean to feel a longing for (a never experienced) home? What effects do uprooting and the constant experiences of being at the mercy of being left behind have on a human life? What do the hopeless dream of? And finally: Can our sudience, a group of people who have primarily experienced the privilege of a childhood with a home and without black pedagogy, ever comprehend the devastating feeling of total homelessness experienced by the chrildren of the state?


In "Homesick", fragments of individual, real life stories are juxtaposed with hopes of a not yet lived future. Combining memories of childhood while "trapped" in the municipal children's homes and the consequences of a broken childhood on adult life, "Homesick" blurrs the boundaries between dreams and reality, naivety and bitter disenchantment, asking the question how can you live without a home?

 

14 performances in Vienna
November & December 2022


In coproduction with WUK performing arts, sponsored by the cultural department of the City of Vienna, and the Federal Chancellery for Art and Culture.

 

Pressestimmen:

[Was an HEIMWEH] verstört, auch nervt, letztlich aber einfach stimmt: Statt das historische Unrecht – das sich hinlänglich nachlesen lässt – kühl zu benennen, wird es vielsagend angedeutet, literarisch interpretiert, poetisch bebildert. So entwickeln die verschiedenen Narrative in den Köpfen der Zuhörenden ein Eigenleben. [...] [Halpers und Krösches] Umkreisung der Katastrophe ist umfassend, vielfältig, reflektiert und so schaurig schön, dass sich dagegen Widerstand regt. Doch sogar die Strafe für den eigenen Perfektionismus erlegen sich die beiden selbst auf: Sie entlassen uns in die Nacht, ohne unseren verdienten Applaus empfangen zu haben.(Martin Thomas Pesl, nachtkritik.de)

„Eine beinharte und zugleich zarte performative Installation über das Leid ehemaliger Heimkinder. [...] In dieser außergewöhnlichen szenischen Arbeit setzen sich die "Darum"-Masterminds Victoria Halper und Kai Krösche mit den Verbrechen auseinander, die Schutzbefohlene in kirchlichen und städtischen Heimen der 1950er bis 1980er Jahre erdulden mussten [und finden] für das Grauen eine so durchdachte wie auch erstaunlich zarte Umsetzung, die das Leid keineswegs ausspart, die Opfer aber nicht voyeuristisch ausstellt. [...] Ein szenisches Ereignis, das man so schnell nicht vergisst.“ (Petra Paterno, Wiener Zeitung)

„Beeindruckend [...]. Die 2018 gegründete Gruppe "Darum" schaut in ihren dokumentarisch angelegten Arbeiten dorthin, wo es wehtut. [...] Großartig, wie [...] hier mit den Möglichkeiten der Location (Bühne: Andrea Meschik) gespielt wird! [...] Formal zeigt sich Heimweh so einfalls- und abwechslungsreich, wie es inhaltlich bedrückend und informativ gelingt, ohne zu erschlagen.“ (Michael Wurmitzer, Der Standard)

„Vier lange Stunden, drei verschiedene Versuche und offene Enden überall - die performative Installation HEIMWEH lädt ganz bestimmt nicht zur Illusion ein, ihr Thema wäre eines, mit dem irgendwie "fertig" geworden werden könnte. Die psychische und physische Gewalt gegen Schutzbefohlene wird mit Bagatellisierung, Bürokratisierung oder Ästhetisierung fortgeschrieben. Im Begehen der Installation schreibe ich mit und bekomme unter die Haut geschrieben: Die Gewalt muss enden.“ (Theresa Luise Gindlstrasser in ihrer Begründung für die Nominierung zum nachtkritik-Theatertreffen 2023)

14 Performance Dates

WEST | Old WU

Premiere: Tues. November 29, 2022

WEST | Old WU – Unizentrum Althanstrasse
(Augasse 2–6, 1090 Vienna)
Starts at 7:30pm

Duration about 4 hours

Further dates: Thurs., 1., Fri. 2., Sun. 4.

Tues. 6., Wed. 7., Thurs. 8., Fri. 9., Sun. 11.

Mon. 12., Wed. 14., Thurs. 15., Fri. 16., Sun. 18.

 

We would like to point out that the prerformance contains detailed descriptions of severe psychological, physical and sexualized violence against children and the lifelong consequences it has for those affected.

 

The audience is limited to 30 spectators per performance and moves through a complex of different rooms. The audience is expressly not part of the performance, so it is not asked to play along, but is exposed due to the intimacy of the immersive setting.

 

The staging works with darkness, occasionally with strobe lights and loud sound.

 

The venue is generally wheelchair accessible and easily accessible via ramps and elevators. However, we ask that you contact the team in advance so that we can assure the proper assisntance for experiencing the performance the best way possible

 

Due to the content and form of the performance, the production is not suitable for viewers under the age of 16.

Trailer:

Fotos:

HEIMWEH. 1. Versuch. Clara Lackner-Zinner und Isabel Fernández. (c) Andrea Meschik
HEIMWEH. 1. Versuch. Clara Lackner-Zinner und Isabel Fernández. (c) Andrea Meschik

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HEIMWEH. Lobby. (c) Viktor Metyko
HEIMWEH. Lobby. (c) Viktor Metyko

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HEIMWEH. 3. Versuch. (c) Viktor
HEIMWEH. 3. Versuch. (c) Viktor

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HEIMWEH. 1. Versuch. Clara Lackner-Zinner und Isabel Fernández. (c) Andrea Meschik
HEIMWEH. 1. Versuch. Clara Lackner-Zinner und Isabel Fernández. (c) Andrea Meschik

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Directed by Victoria Halper & Kai Krösche Stage design Andrea Meshik Text (Part 1) Kai Krösche Texts (Part 3) Emre Akal, Hannah Bründl, James Stanson, u.a. Sound design Arthur Fussy, Kai Krösche Videos Victoria Halper Dramaturgy Armela Madreiter Interviews Alina Schaller Research Victoria Halper, Armela Madreiter and Alina Schaller Theaterpedagogue Florian Bösel Production Armin Kirchner Technical direction Lukas Saller (Plan B) Press Daniela Müller (SKYunlimitedStage design support Aliza Karn Advising historian Dr. Marion Wisinger Advising clinical psychologist Susanna Neueder MSc., Dr. Thomas Pletschko (Institut Testified)

With Isabel Fernández, Victoria Halper, Christoph Lackner-Zinner, Clara Lackner-Zinner, Christoph Löblich, Lilian MacGregor, Ida Marie Metyko, Elyas Seidi, Dora Staudinger, u.a.

A heartfelt thank you to:

Erwin Aschenwald, Christine Fekete, Andreas Gugl, Georg Hecht, Georg Hönigsberger, Johann Kailich, Florian Kröppel, Edith Meinhart, Kurt Nairz, Horst Schreiber, Romana Schwab und Franz Josef Stangl.

 

Funded by the Cultural Department of the City of Vienna, the Federal Ministry for Art, Culture, Public Service and Sport and the Austrian Future Fund.

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