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HEIMWEH

HOMESICK

A performative installation in three attempts by DARUM

A coproduction by DARUM and WUK performing arts

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Nomination:

Special Award 2023

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Created by DARUM using DALL E 2 (www.openai.com/dall-e-2/)

"Homesick" is an performative installation about one of Austria's most hushed crimes of the post-war era: the decades-long structural crimes against thousands of children and young adults in both church and municipal children's homes. Children who were given into the care of the state when their parents proved unfit to raise them or who had no parents at all and were left as orphans. Within these homes the children lived a life at the hand of the of so-called black pedagogy resulting in frequent and severe sexualized violence, making their surget home hell on earth. 


Very real stories form the basis of the production which combines performance with room, sound and media art. For the duration of an entire night, the audience trade the familiarity of their own bed and apartment for a jointly experienced, artistically designed overnight experience that abstracts overarching themes of home, security, community, group dynamics and privacy. What does it mean to feel a longing for (a never experienced) home? What effects do uprooting and the constant experiences of being at the mercy of being left behind have on a human life? What do the hopeless dream of? And finally: Can our sudience, a group of people who have primarily experienced the privilege of a childhood with a home and without black pedagogy, ever comprehend the devastating feeling of total homelessness experienced by the chrildren of the state?


In "Homesick", fragments of individual, real life stories are juxtaposed with hopes of a not yet lived future. Combining memories of childhood while "trapped" in the municipal children's homes and the consequences of a broken childhood on adult life, "Homesick" blurrs the boundaries between dreams and reality, naivety and bitter disenchantment, asking the question how can you live without a home?

 

A coproduction with WUK performing arts

Collaborating with WEST | Alte Wu.


"Homesick" was named one of the 10 most outstanding productions of 2022 by FALTER and the virtual Nachtkritik-Theatertreffen and has been awarded for the NESTROY prize 2023 in the category "Special".

 

Termine

WEST | Old WU

Premiere: Tues. November 29, 2022

WEST | Old WU – Unizentrum Althanstrasse
(Augasse 2–6, 1090 Vienna)
Starts at 7:30pm

Duration about 4 hours

Further dates: Thurs., 1., Fri. 2., Sun. 4.

Tues. 6., Wed. 7., Thurs. 8., Fri. 9., Sun. 11.

Mon. 12., Wed. 14., Thurs. 15., Fri. 16., Sun. 18.

 

Reviews:

„[Was an HEIMWEH] verstört, auch nervt, letztlich aber einfach stimmt: Statt das historische Unrecht – das sich hinlänglich nachlesen lässt – kühl zu benennen, wird es vielsagend angedeutet, literarisch interpretiert, poetisch bebildert. So entwickeln die verschiedenen Narrative in den Köpfen der Zuhörenden ein Eigenleben. [...] [Halpers und Krösches] Umkreisung der Katastrophe ist umfassend, vielfältig, reflektiert und so schaurig schön, dass sich dagegen Widerstand regt. Doch sogar die Strafe für den eigenen Perfektionismus erlegen sich die beiden selbst auf: Sie entlassen uns in die Nacht, ohne unseren verdienten Applaus empfangen zu haben.“

(Martin Thomas Pesl, nachtkritik.de)

„Eine beinharte und zugleich zarte performative Installation über das Leid ehemaliger Heimkinder. [...] In dieser außergewöhnlichen szenischen Arbeit setzen sich die "Darum"-Masterminds Victoria Halper und Kai Krösche mit den Verbrechen auseinander, die Schutzbefohlene in kirchlichen und städtischen Heimen der 1950er bis 1980er Jahre erdulden mussten [und finden] für das Grauen eine so durchdachte wie auch erstaunlich zarte Umsetzung, die das Leid keineswegs ausspart, die Opfer aber nicht voyeuristisch ausstellt. [...] Ein szenisches Ereignis, das man so schnell nicht vergisst.“

(Petra Paterno, Wiener Zeitung)

„Beeindruckend [...]. Die 2018 gegründete Gruppe "Darum" schaut in ihren dokumentarisch angelegten Arbeiten dorthin, wo es wehtut. [...] Großartig, wie [...] hier mit den Möglichkeiten der Location (Bühne: Andrea Meschik) gespielt wird! [...] Formal zeigt sich Heimweh so einfalls- und abwechslungsreich, wie es inhaltlich bedrückend und informativ gelingt, ohne zu erschlagen.“

(Michael Wurmitzer, Der Standard)

„Vier lange Stunden, drei verschiedene Versuche und offene Enden überall - die performative Installation HEIMWEH lädt ganz bestimmt nicht zur Illusion ein, ihr Thema wäre eines, mit dem irgendwie "fertig" geworden werden könnte. Die psychische und physische Gewalt gegen Schutzbefohlene wird mit Bagatellisierung, Bürokratisierung oder Ästhetisierung fortgeschrieben. Im Begehen der Installation schreibe ich mit und bekomme unter die Haut geschrieben: Die Gewalt muss enden.“

(Theresa Luise Gindlstrasser in ihrer Begründung für die Nominierung zum nachtkritik-Theatertreffen 2023)

Duration: approx. 4 hours, including 2 Intermissions

Cast & Creatives:

Directed by: Victoria Halper & Kai Krösche Stage Design: Andrea Meschik Text (1st & 2nd Attempt): Kai Krösche Texte Text (3rd Attempt): Emre Akal, Thomas Arzt, Hannah K Bründl and James Stanson Sound design (1st & 2nd Attempt): Kai Krösche Sound design & Music (3rd Attempt): Arthur Fussy Videos: Victoria Halper Dramaturgy: Armela Madreiter Interviews Alina Schaller Research: Victoria Halper, Armela Madreiter und Alina Schaller Lichting design: Kai Krösche Photography (1st Attempt): Helene Payrhuber Theaterpedagogy: Florian Bösel Production: Armin Kirchner, Victoria Halper Technical Direction: Lukas Saller (PlanB) Press: Daniela Müller (SKYunlimited) Stage & Costume Support: Aliza Karn, Felix Huber, Marita Landgrebe, Dimitrij Muraschov Advising historian: Dr. Marion Wisinger Advising clinical child psychologists: Susanna Neueder MSc., Dr. Thomas Pletschko (Institut Testified) 

FIRST ATTEMPT
With:

Christoph Löblich, Ida Marie Metyko, Elyas Seidi, Dora Staudinger 

and on alternating evenings:

Isabel Fernández, Christoph Lackner-Zinner, Clara Lackner-Zinner, Lilian MacGregor

SECOND ATTEMPT

With the voices of:

Susa Lisa Böhm, Florian Bösel, Victoria Halper, Franz Hammerbacher, Paul Hüttinger, Christopher Hütmannsberger, Armin Kirchner, Kai Krösche, Robert Koukal, Marita Landgrebe, Armela Madreiter, Andrea Meschik, Alina Schaller, Zeno Stanek, Renée Wagner, Anna Watson, AntoN Widauer

And the silhouettes of:

Arthur Fussy, Aliza Karn, Armin Kirchner, Andrea Meschik, Lukas Meschik, Martin Meschik, Victoria Halper, Kai Krösche, David Rosenberg, Markus Seereiter, James Stanson

THIRD ATTEMPT

„Schlafsaalmonolog“ (engl: Dormitory Monologue) written by Thomas Arzt, spoken by Andrea Eckert

„aber wilhelmine, sagst du“ (engl. but Wilhelmine, you say) written by Hannah K Bründl, spoken by Susanne Konstanze Weber

„Schlimm“ (engl: Bad) written by James Stanson, spoken by Sandy Lopičić

„Eine Wippe für alle“ (eng: A seesaw for everyone) written by Emre Akal, spoken by Eduard Wildner

Unser großer herzlicher Dank gilt unseren Gesprächspartner*innen:
Erwin Aschenwald, Christine Fekete, Andreas Gugl, Georg Hecht, Georg Hönigsberger, Johann Kailich, Florian Kröppel, Edith Meinhart, Kurt Nairz, Horst Schreiber, Romana Schwab und Franz Josef Stangl.

 

Gefördert von der Kulturabteilung der Stadt Wien, dem Bundesministerium für Kunst, Kultur, öffentlicher Dienst und Sport dem Zukunftsfond Österreich und dem Bezirk Alsergrund.

Press & Reviews (in German):

Die Presse - Vorbericht: "'Bestmöglich Scheitern' am Heimskandal"

nachtkritik.de - Kritik: "Bösenachtgeschichten"

nachtkritik.de - Artikel "nachtkritik-Theatertreffen 2023: das Ergebnis"

Der Standard - Kritik: "Beeindruckend: 'Heimweh über Missbrauch in Wiener Kinderheimen"

Wiener Zeitung - Kritik: "Ungehörte Schreie"

ORF Wien - Vorbericht: "Theater über Verbrechen in Kinderheimen"

FALTER - Kritik: "Die Last der unmenschlichen Erziehung"

FALTER - Vorschau von Martin Pesl

w24 - TV-Bericht "Was Wiens Kultur am Wochenende zu bieten hat"

Die Presse - Grätzltour "Alsergrund: Im Viertel der Gegensätze"

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